Barakah Anak Sulung Perempuan

Anak Sulung Aku Perempuan.

Assalamualaikum.

Perkongsian dari FB. Aku kongsikan semula di blog ni sebab anak sulung aku, perempuan.
Barakah, Keberkatan Anak Sulung Perempuan
Keberkatan yang paling banyak bila anak tu ialah seorang perempuan, anak perempuan tu mendapat banyak keberkatan daripada Allah swt. Khususnya kalau anak pertamanya ialah perempuan. Rasulullah saw bersabda; 'Diberkati oleh Allah swt yang anak pertamanya, anak sulungnya itu ialah perempuan'. Dapat doa khusus dari Rasulullah saw.

Sebab tu Para Salafus Solehin ra, kalau mereka dah kahwin, mereka memohon kepada Allah swt, "Ya Allah berikan lah anak aku yang pertama perempuan". Kenapa Para Salafus Solehin doa macam tu? Sebab nak doa khusus dari Rasulullah saw.

Sebab orang jahil dulu kalau anak sulungnya perempuan mereka sedih bahkan ada yang lari dari kampungnya sebab takut dihina. Tapi Allah swt nak memuliakan apa yang mereka hina.

Bayi ni takkan keluar dari perut ibunya melainkan dengan izin Allah. Bila lahir ja anak lelaki, Allah swt berfirman kepadanya; 'Keluar lah dan mudah-mudahan kamu tolong ayahmu.

Tapi bila lahir ja anak perempuan, Allah swt berfirman kepadanya; 'Keluar lah dan aku yang menolong ayahmu'. Allahu Akbar. Ni lah barakah anak sulung perempuan.

Alhamdulillah, syukur.

No comments