Khasiat & Manfaat Kunyit Untuk Kesihatan & Kecantikan

KUNYIT MEMILIKI KHASIAT & MANFAAT YANG BAIK UNTUK KESIHATAN & KECANTIKAN


Assalamualaikum semua.

4 khasiat kunyit untuk kecantikan
gambar sumber google
Hangpa taw tak, sejak dari zaman dulu lagi, kunyit ni dah digunakan untuk keperluan pada setiap hari. Misalnya untuk perawatan kecantikan atau ia jugak diminum sebagai jamu. Tengok macam sekarang, berbagai produk kesihatan & kecantikan dah banyak kemunculannya. Datang dengan bentuk yang lebih moden macam kapsul, serbuk, tablet, minuman & sebagainya.

Ok, sebelum aku bagitaw hangpa pasal khasiat kunyit yang banyak ni, hangpa kena taw dulu klasifikasi & kandungan kunyit ni.

Kunyit ni termasuk dalam kelompok jahe-jahean atau Zingiberanceae. Kunyit ni terbahagi kepada empat jenis iaitu kunyit putih, kunyit merah, kunyit kuning & kunyit hitam.

Kunyit memiliki kandungan senyawa yang berkhasiat sebagai ubat atau biasa disebut dengan kurkuminiod. Kurkuminoid tu sendiri terduri dari kurkumin, desmetoksikumin, bisdesmetoksikurkumin, minyak asiri (volatil oil), lemak, karbohidrat, protien, pati, vitamin & garam-garam mineral seperti zat besi, fosfor, & kalsium.

Macam tu kayanya kunyit dengan berbagai kandungan di atas, ni membuatkan ia memiliki khasiat & manfaat yang baik terutama untuk kesihatan & kecantikan.

4 KHASIAT & MANFAAT KUNYIT UNTUK KECANTIKAN


4 khasiat kunyit untuk kecantikan
gambar sumber google

Antara khasiat & manfaat kunyit yang lain untuk kecantikan & kesihatan adalah seperti :

MENGHILANGKAN JERAWAT

Kunyit memiliki banyak khasiat & manfaat untuk kecantikan, diantaranya ialah untuk menghilangkan jerawat. Selain dapat membantu menghilangkan jerawat, menggunakan masker wajah yang berasaskan kunyit dapat memberikan awet muda.

Selalunya, masker berasaskan kunyit selalu digunakan oleh para bakal raha sehari sebelum hari perkahwinan depa. Selain dapat mencerahkan kulit, masker kunyit jugak berkhasiat untuk mengurangi parut pada wajah yang tak sedap dipandang.

Cara membuat masker tersebut ialah  ambil dua sudu makan tepung gandum, 1 sudu makan susu organik, kemudian tambahkan dua titis mintak zaitun & sedikit kunyit.

Selepas itu blender semua bahan tersebut menjadi masker. Masker tersebut sapukan diwajah selama 20 minit. Sebaiknya masker digunakan sebelum mandi.

MENCEGAH KERIPUT

Selain dapat menghilangkan jerawat & mencerahkan wajah, kunyit jugak berkhasiat untuk mencegah keriput.

Untuk mencegah keriput, gunakan sedikit kunyit & dua sudu makan mentega, kemudian sapukan pada mata selama 20 minit. Lepas tu bilas dengan air bersih. Masker tersebut boleh disapukan seminggu dua kali.

Hasilnya, dapat menghilangkan kerutan terutama di bahagian sekitar mata, & lingkaran mata hitam di bawah mata juga akan hilang.

MENGATASI KULIT KERING DAN BERMINYAK

Masih untuk wajah. Kunyit jugak berkhasiat untuk nengatasi kulit kering & berminyak.

Untuk kulit kering, gunakan satu putih telur, dua titis minyak zaitun, jus lemon, air mawar & tambahkan sedikit kunyit kemudian gaul rata. Lepas dah tergaul rata, sapukan pada bahagian badan yang kering, macam wajah, leher, lutut atau siku. Setelah kering, bilas dengan air bersih.

Untuk kulit berminyak pulak, campurkan dua sudu makan yogurt, dua titis jus lemon & sedikit kunyit. Kemudian sapukan pada wajah sehingga kering. Setelah kering, bilas sehingga bersih menggunakan air.

MENGHALUSKAN TUMIT

Selain dapat mengatasi kulit kering & berminyak, kunyit jugak bermanfaat untuk menghaluskan tumit. Caranya sangat mudah.

Cukup kita sapukan campuran 3 titis minyak kelapa & 3 sudu makan kunyit.

Ha, tudia adalah antara fungsi & manfaat kunyit untuk kesihatan & kecantikan kulit. Semoga bermanfaat ya hangpa!!!.

12 comments

  1. Bagusnya kunyit ni yek.. goreng pun sodap

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak kebaikkannya kak. haha, kan?

      Delete
  2. Banyak khasiat kunyit nie ya Acik..

    ReplyDelete
  3. airah suka buat mask kunyit.memang membantu betul pudarkan parut jerawat ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan?.kita pun ada jual masker kunyit taw awak, tggl bancuh ja :)

      Delete
  4. Kunyit memang banyak manfaat dan khasiat.salah satunya mencerahkan kulit muka

    ReplyDelete
  5. Boleh lah Cuba utk cracked heel akak ni haa

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh kak, try lah.aina ada jual masker kunyit taw.

      Delete
  6. Replies
    1. mai lah beli masker kunyit dengan saya kak:)

      Delete