Cara Terbaik Menenangkan Hati Yang Sedang Kecewa

BAGAIMANA CARA TERBAIK MENENANGKAN  HATI YANG SEDANG KECEWA?


Tips untuk hati yang sedang kecewa


Assalamualaikum hangpa.

Ada hati yang sedang kecewa & terluka?. Hati yang sedang sangat lemah & tak tenang?. Dalam dunia ni, takda siapa yang nak merasa kecewa & terluka kan?.

Apatah lagi kecewa akibat daripada permainan perasaan. Merasa lemah & tak tenang sehinggakan air mata tu nak menitis ja setiap saat.

Kata orang, cinta tu ada pasang surutnya. Setiap pertemuan, pasti ada perpisahan. Tapi bukan lah semua masalah kekecewaan ni jadi sebab percintaan & masalah jodoh. Ada jugak yang kecewa mungkin sebab benda lain. Boleh jadi sebab terluka dengan tindakan Mak Ayah. Mungkin juga berkecil hati dengan sikap anak-anak.

Senang cakap, banyak sebenarnya benda yang boleh membuatkan hati kita ni jadi remuk rendam & buat kita merasa lemah.

5 CARA MENENANGKAN HATI YANG KECEWA


Kita selalu nak mengelak daripada dikatakan lemah, kita berpura-pura kuat. Kita mengukir senyuman, tapi dalam hati kita hanya Allah yang taw. Sampai bila kita nak kena berpura-pura?. Kita semua manusia biasa. Manusia yang dikurniakan hati & perasaan.

Jom aku kongsikan beberapa cara untuk menguatkan & menenangkan kembali hati yang sedang lemah. Aku jugak manusia biasa yang pernah mengalami situasi ni. Semoga dengan perkongsiaan ni dapat membantu hangpa jugak yang sedang dalam kekecewaan.

✅ MEMBACA SURAH YASSIN

Mungkin selama ni kita kurang membaca Al-Quran atau jarang sangat membuka kitab suci ni. Ini adalah satu sebab kita mudah terganggu & merasa tak tenang. Jadi, mari lah kita menghidupkan kembali amalan ni. Memang surah ni mempunyai aura yang mampu menenangkan hati. 

Selain tu kita boleh beransur menambah bacaan dengan surah-surah yang lain. Sangat menenangkan hati. Macam mana kalau sedang haid?. Dengar lah bacaan  surah ni melaui telefon, etc.

✅ SOLAT SUNAT TAHAJJUD

Bangun & melakukan solat malam iaitu solat sunat Tahajjud. Tujuan solat Tahajjud adalah untuk menguatkan jiwa & mendapatkan ketenangan dalam menghadapi dugaan hidup.

Amalan ni adalah antara amalan yang tak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah & para sahabat.

" Usolli Sunnatal Tahajjud Rak'ataini Lilaahi Ta'ala, Allahu Akbar".

"Sahaja aku Solat Sunat Tahajjud dua rakaat kerana Allah Ta'ala"

Pada rakaat pertama baca lah Al-Fatihah. Selepas tu, surah Al-Kafirun & rakaat kedua baca lah Al-fatihah, selepas tu surah Al-Ikhlas. Solat Tahajjud dilakukan takda had rakaatnya, ikut kesanggupan & kemampuan kita dengan setiap dua rakaat satu salam. Kalau kita rasakan berat, memadai lah sekadar dua rakaat. Lepas tu, kita berdoa lah. Berdoa lah apa saja.

Adukan masalah kita terus kepada Allah. Minta lah pada DIA ketenangan hati.

Kalau hangpa kelu untuk berdoa, hangpa boleh amalkan doa ni:

"Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kebimbangan dan kepiluan. Aku berlindung kepadaMu dari ketidakupayaan dan kelalaian. Aku berlindung kepadaMu dari perbuatan pengecut. Dan aku mencari perlindungan dariMu daripada hutang dan penindasan manusia".

TIPS SUPAYA MUDAH NAK BANGUN:

✔ Berwuduk sebelum tidur.B

✔ Baca surah Al Mulk sekurang-kurangnya 10 ayat.

✔ Baca doa tidur & niat dalam hati, " Ya Allah, aku memohon kepadaMu supaya bangunkan aku pada waktu paling afdhal untuk berdoa padaMu".


✔ Kunci jam.

✅ BANYAKKAN ISTIGFAR DAN BERZIKIR

La haula wala quwwata illa billah (Tiada daya upaya dan tuada kekuatan kecuali dengan oertolobgan Allah).

Hasbunallah wa ni'mal wakiil (Cukup lah Allah menjadi penolobg kami dan Allah adalah sebaik-baiknya oelindung).

✅ ELAKKAN MENDENGAR LAGU BERTEMA KEKECEWAAN

Ni yang paling penting kepada siapa yang baru ja mengalami putus cinta / tunang, perlu hindari dari suasana yang boleh membuatkan kita sebak.

Elakkan mendengar lagu yang bertemakan putus cinta & kecewa. Kita nak menenangkan hati, bukan menyesakkan hati, betul tak?.

Jangan menabur garam diatas luka kerana ianya pedih. Biar lah dulu luka itu sembuh, ewah!!!, hahaha.

✅ SENTIASA LAH MENGINGATI ALLAH

Ni yang paling penting sekali. Kita memang kena sentiasa menginagti Allah.

Yakin lah dengan sepenuh hati bahawa Allah Maha Mengetahui & sentiasa bersama kita walau apa pun terjadi. Apa yang buat kita sedih, Allah lebih Maha Kuasa, Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita.

Yakin lah kesedihan & rasa tak tenang yang Allah bagi tu adalah agar kita kembali mengingatiNYA.

"Ingat lah, hanya dengan mengingat Allah lah hati menjadi tenteram". (QS Ar Ra'd : 28)

"Jangan lah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita". (QS.At - Taubah : 40)

Ni adalah beberapa tips yang nak aku kongsikan untuk kita menenangkan hati yang sedang kecewa. Semoga bermanfaat.

Kredit : Aku Islam

6 comments

  1. alhamdulillah
    terima kasih atas tips dan perkongsian yang sangat bagus nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga bermanfaat. sesama :).

      Delete
  2. Akak tambah lagi baca Al-Quran. Macam akak kalo tgh frust ke ape akak suka tgk movie lawak spya lupakan sedih tuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak. a,ah cara macam tu pun ok gak kan kak.

      Delete
  3. terima kasih diatas perkongsian ini sedikit sebanyak blh digunakan masa mood stress nanti..dan share dengan kawan yang sedang kemurungan he he he

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesama. semoga bermanfaat ya bonde.

      Delete