Syurga Seorang Isteri

Cinta Suami Isteri.


Assalamualaikum semua.


Dugaan paling besar adalah bersabar. Jadi seorang isteri, hal yang amat kritikal bagi kita ialah suami. Kita makhluk Allah yang sarat dengan emosi & kadang terlalu menuruti kata hati, lalu memang satu hal yang menakutkan kalau ada kata-kata & tindak tanduk kita yang melukai hati suami dalam sengaja atau tak sengaja.

Rasulullah sebut dengan jelas tentang perangai orang perempuan. Saat berdepan dengan satu ja pun keburukan suami, si isteri boleh lupa dengan kebaikan lain suaminya. Perangai ni lah yang paling banyak menjerumuskan perempuan ke neraka. Allah. Betapa ngerinya.

Jadi seorang isteri, banyak-banyakan lah minta maaf dari suami. Mungkin ada terkurang layanan kita, terkasar bahasa kita, terlajak berprasangka, tercerita tentang aibnya pada sesiapa.

Allah ya Allah, rendahkan hati kita untuk merayu kemaafan darinya. Jangan kita hanya nampak kelemahan dia tapi kita lupa kelemahan kita. Jangan kita sibuk besar-besarkan kesilapannya tapi kita pandang kecil kesilapan kita.

Pandang muka suami kita, siapa pun dia, tu lah yang Allah dah pilihkan sebagai jodoh kita. Tu lah lorong nikmat, tu lah jugak lorong ujian Allah buat kita.

Semua buruk baik dia boleh jadi asbab kebaikan untuk kita. Mungkin untuk tundukkan ego kita. Mungkin untuk Allah bagi pahala melalui sabar kita. Mungkin untuk latih kita berdikari & keluarkan potensi diri. Ada sebabnya. Pasti ada sebabnya!.

Mintak Allah jaga rumahtangga kita. Kalau ada hal tentangnya yang kita tak suka, banyakkan berdoa pada Allah. Kita tak boleh ubah suami kita. Tapi Allah boleh. Minta dari Allah. Jaga hubungan kita dengan Allah agar mudah kita minta Allah jaga rumahtangga kita.

Masya-Allah, indahnya kesudahan hidup seorang isteri andai  dia mati dalam keadaan mendapat redha seorang suami. Indahnya janji Allah bahawa isteri yang diredhai suaminya boleh masuk syurga dari mana-mana pintu yang disukainya. Indah sangat, kawan-kawan!. Tak teringin ka kita untuk mendapatkannya?

Hari ni, ayuh simpan niat untuk jadi isteri yang lebih baik daripada semalam. Simpan hasrat untuk cuba & kemudian cuba. Allah pandang usaha kita. Allah pasti beri ganjaran walaupun pada sekecil-kecil usaha kita. Insyaallah.

Jadikan lah kami isteri yang menyejukkan hati suami kami ya Allah. Aamin. Buat peringatan kita bersama ya.

No comments