Hargailah & Cintailah Siapa Takdir Untuk Kita

21:42 Bonda Zahra 0 Comments

Belajar untuk menghargai.

Assalamualaikum.
menghargai, mencintai
Allah tak bagi kita apa yang kita nak tapi Allah bagi apa yang kita perlu, pernah dengar tak ayat tu? Allah tu Maha Mengetahui. Dia taw apa yang terbaik untuk hambaNya.

Kadang-kadang kita rasa kecewa, sedih, marah, pilu & macam-macam perasaan lah yang tak 'indah' bila tak dapat apa yang kita nak. Tapi kita sedar tak, yang kita nak tu bukan lah bagi apa manfaat pun pada kita. Dalam masa sama kita betul-betul nak, kita tak nampak pun dekat mana kekurangan & keburukannya. Bila dah sekian lama, baru lah kita sedar yang takdir Allah sebenarnya cukup indah buat kita.

Kekecewaan yang paling sakit adalah kekecewaan bila kita gagal memiliki orang yang kita sangat suka, sangat sayang & sangat cinta. Terasa hati bagai ditusuk-tusuk. Sakit, pedih, ngilu sampai nak tarik nafas pun rasa dada macam kena palu. Sesiapa yang pernah kecewa mungkin faham macam mana sakitnya perasaan kecewa tu.

Bila jadi macam tu, kita hanya ada dua pilihan. Sama ada redha & terima takdir tu atau memilih untuk ikut kata hati yang kecewa. Bagi yang redha dengan segala takdir Allah, alhamdulillah. Sebab kita kena yakin, pasti Allah dah merancang sesuatu yang lebih baik & lebih indah di masa depan. Mungkin Allah dah tetapkan seorang yang akan membahagiakan kita melebihi daripada insan yang kita cintai.

Jangan menolak untuk takdir yang lebih baik, lebih cantik & lebih indah yang Allah dah tetapkan.

Kata orang, nak memilih pasangan hidup, pilih lah dia yang mencintai kita, bukan dia yang kita cintai. Tu lebih baik. Sebab orang yang mencintai kita tak akan sekali-kali melukakan perasaan kita. Tak akan sesekali sanggup menyakiti kita, tak akan sesekali boleh tengok air mata kita mengalir disebabkan dirinya. Dia akan sanggup menjaga kita dengan sebaik-baiknya & sanggup berkorban apa ja untuk kita.

Bertuah sekiranya kita memiliki orang yang kita cintai & dia jugak mencintai kita. Sebenarnya bahagia tu mampu kita gapai kalau kita buat pilihan yang betul. 

InsyaAllah andai satu hari nanti hangpa bertemu dengan seseorang yang benar-benar mencintai hangpa, belajar lah untuk menerima dirinya. Belajar lah untuk mencintai kekurangannya. Belajar lah menyukai kelebihan dirinya. 

Setiap insan Allah jadikan ada kelebihan & kekurangannya. Jangan sebab ada satu kekurangan dia buat hangpa benci diri dia sedangkan banyak lagi kelebihan dia yang mungkin buat hangpa bahagia. Dan mungkin dapat menutup kekurangan diri hangpa.

Hargai lah & cintai lah siapa takdir untuk kita. Semoga kita sentiasa diberi kebahagiaan dunia & akhirat oleh Allah swt. Amin.

You Might Also Like

0 Pengomen: