Resepi Spaghetti Dari Bonda

22:34 Bonda Zahra 0 Comments

Assalamualaikum.

Nak share resepi pulak, haih. Hari ni aku nak kongsikan masakan spaghetti yang paling mudah. Tapi rasanya sedap, hihi. Yelah, kadang nak masak sikit ja. Tapi bahan yang ada kena guna banyak. Mahal pulak tu. So, hari tu aku teringin pulak nak makan spaghetti. Aku decide baik beli bahan-bahan lepas tu masak untuk family rasa sekali. Aku tak beli banyak bahan yang biasa ja.

Bahan-Bahan:

  • Pasta San Remo
(untuk sos spaghetti)
  • 1 ulas bawang merah (belah empat)
  • 10 tangkai cabai kering (mesin)
  • Sos Prego Cendawan / Carbonara
  • Daging cincang (Ramly)
  • Sedikit garam, gula, ajinamoto & cukup rasa
  • Secawan air / lebih

Cara-caranya:

1)Tumis bawang merah & cabai kering yang sudah dimesin sehingga naik bau.

2)Bila dah naik bau & kekuningan, masukkan daging cincang, kacau-kacau sekejap.

3)Lepas tu, masukkan satu balang sos prego, satu cawan air, sedikit garam, gula, ajinamoto & cukup rasa.

4)Kacau-kacau sekejap sampai agak-agak daging dah masak.

5)Sementara daging cincang tu masak, boleh lah hangpa rebus air dalam periuk & masukkan spaghetti tu. Aku letak minyak sikit dalam air rebusan tu supaya pasta tak melekat antara satu sama lain. (nak letak marjerin pun boleh)

Dah siap pun dua-dua, toskan air pasta tu & letak sos atas dia. Yummy, selamat mencuba.

You Might Also Like

0 Pengomen: