Yang Pertama Yang Indah Yang Istimewa

14:15 Bonda Zahra 2 Comments

Bila kita hamil anak kedua & seterusnya, maka anak pertama akan jadi sasaran kemarahan kita.Letih melayan macam-macam kerenah yang kekadang menyakitkan hati.Maka kita tengking-tengking & marah, kita cubit & pukul.

Lepas tu bila malam hari kita mula sebak tengok wajah anak kecil kita, mula menyesal & taubat, lalu berharap & berjanji kita takkan buat lagi.Namun di lain hari, kita lupa & mengulanginya lagi.

Ingatlah bahawa yang pertama tu yang paling istimewa.Dialah tempat kasih pertama tercurah.Dialah peneman tatkala sunyi & lara.Dialah penghibur tiada pengganti.Dialah yang pertama menghuni rahim ni.

Sudah-sudahlah kita marahkan dia sebab kita yang tersilap mendidik.Kita yang salah!!.Ajarlah dia tentang tauhid, membesarkan Allah.Ajarkan dia takut hanya kepada Allah.Mohon apa ja hanya kepada Allah.Syaitan musuh yang nyata.Jangan ikut syaitan.Buat baik Allah sayang.Orang yang Allah sayang akan masuk Syurga.Sayang adik, kasihan adik, maafkan adik.Rajin belajar, Allah suka.Syukur walau dapat sikit, orang yang syukur, Allah akan tambah lagi banyak.

Pujuk dia dengan kasih sayang, doakan dia dengan kasih sayang, tegur dia dengan kasih sayang, tegas bukan tengking, tegas bukan kasar, tegas bukan cubit, tampar muka dia.Allah, kasihani dia.

Dia anak pertama, dulu dia takda, kita harap dia ada, lalu bila Allah bagi dia pada kita, kenapa kita tak jaga baik-baik, kenapa mudah geram & marah?Adakah dia menyenangkan kita atau menyusahkan kita?Jika menyusahkan, bukankah lebih baik kalau Allah ambil dia semula?Senang hati, tentu kita boleh tersenyum lebar kan?

Wahai Bonda & Babah, dia anak, dia penuh kerenah, tu lah ujian.Bukan menghukum, mendenda tak henti-henti, lalu memujuk ambil hati semula.Berdoalah dengan sepenuh hati.Sayangi dia seluruh jiwa.Sayangi dia kerana Allah.Sayangi dia bukan  sebab dia baik & dengar kata.Tapi sayangi dia sebab dia permata pertama anugerah terindah dari Allah, melaluinya kita belajar mengenal kasih Tuhan.Uruskan dia dengan sabar.Taubat & ingatlah sentiasa, si kecil ni adalah ujian untuk membawa kita ke syurga mahupun neraka.Dia permata hati, pengikat kasih sayang, melaluinya Allah salurkan rezeki tak putus-putus, Allah kuatkan semangat & sabar kita, Allah buatkan kita rajin usaha & yakin dengan janji Allah.

Terima kasih Allah pinjamkan seorang hamba pada kami suami isteri.Zahra yang cerdik, yang baik, yang cepat belajar, yang suka senyum & yang pandai hiburkan orang.Tapi kekadang ada jugak angin tak elok dia datang.Zahra, terima kasih sebab ajar Babah & Bonda jadi Power Rangers.Baru sekarang kami sedar kami ni ada dua tangan yang serbaguna.Babah & Bonda mintak maaf sebab kami terlalu jauh untuk jadi Babah & Bonda yang terbaik buat Zahra.Kekadang Babah & Bonda garang, tapi banyak masa kami sayang.Babah & Bonda janji dengan Zahra yang kami akan protect Zahra sepanjang masa.

Babah & Bonda tak mintak banyak, kami cuma nak Zahra hidup untuk tunaikan janji pada Allah.Moga Babah & Bonda dapat pulangkan Zahra, dalam nikmat iman & islam.Sayang sangat pada anak pertama Babah & Bonda yang indah, yang istimewa, Nur Zahra Aressa.

You Might Also Like

2 comments:

  1. sedih bila baca . betul tu bila dah ada yang kedua , yang pertama selalu jadi mangsa. sebab nak marah si adik macam tak logic, kecik lagi katanya. tapi yang besar pun takde lah besar mana . hurmmm

    ReplyDelete