First Time Naik ETS

Wah, selamat datang pada Electric Train Service atau lebih dikenali sebagai ETS.ETS dah memanjangkan laluan dari Ipoh terus ke hujung utara Semenanjung Malaysia, Padang Besar.So, bila dapat peluang kali pertama nak naik ETS, memang seharusnya lah aku rasa jakun.

Aku nak balik Kedah minggu lepas nak jumpa suami aku.Kalau aku tak balik nanti, dia mogok majuk dengan aku.Nanti nak pujuk balik 1 sen pun tak laku, haha.Jadi demi sayang aku pada suami, yes!!.Aku beli tiket ETS balik Kedah dari Taiping ke Alor Star.Selalunya aku drive sendiri balik ke sana.Saja aku nak  cuba naik ETS pulak.Marilah senangkan urusan, hihi.Hantar ja lah aku dekat stesyen KTM, Taiping.20 minit ja dari rumah aku.
Selesai ja aku berbuka puasa, aku dah bersiap nak gerak balik ke Kedah.Tiket malam hampa.Keluar rumah 8.00pm baru nak terkedek-kedek gerak dari Batu Kurau.Tapi abang ipar aku kalau drift baik punya.Boleh ja sampai on time.Pukul 8.30pm kami dah terpacak di KTM, Taiping.Aku tak taw mana nak p, so aku tanya penumpang lain dekat situ.Cuma nak pastikan platform mana nak p.Aku agak keliru, ya lah kali pertama kud.Coach F dan seat di bahagian tengah.Aku duduk berdepan dengan kakak manis yang nak ke Arau.Ramah orang dia.9.35pm tepat!!.ETS bergerak meninggalkan KTM, Taiping.Aku tak ambik gambar pun dalam perjalanan pergi.Aku pening lah!.Naik ETS pun dah malam, mata pun naik kuyu dah.Coach yang aku dapat ni penuh dengan orang.Takda lah rasa takut sangat.Boleh nak bersembang, nak bertanya apa-apa jugak.Budak-budak ada yang jalan kehulu kehilir, seronok benar agaknya.Zahra pun kalau boleh nak jugak macam tu, tapi tak berani aku nak lepaskan.

Aku tak menjenguk pun ke cafe.Untuk ke gerabak yang lain kita kena buka pintu tutup pintu & lintas penghubung gerabak & buka pintu dah tu tutup pintu balik.So, dah kalau bawak Zahra ni macam sikit susah la nak p ke cafe ka tandas ka.Duk terlambung kiri kanan, haha.

Takda sangat gambar yang aku snap.Ada jugak yang tak menjadi.Camera tak secanggih mana jadi tak dapat nak snap gambar cantik-cantik.Train pun bergerak laju.So, yang ada hanyalah gambar-gambar yang aku dapat snap bila train sedikit perlahan.Gambar semua tak menjadi.Kena ambil train siang baru dapat nampak.Ni dah gelap.

Bila dah lepas Sungai Petani aku pun bersiap-siap untuk turun.Sembang sikit dengan kakak manis & say goodbye.1jam30minit ja perjalanan ETS dah sampai ke Alor Star.En.Suami dan kakak dia dah siap tunggu.Menanti kepulangan isteri tercinta dari perantauan, haha.So long ETS, terima kasih.Perjalanan balik yang menyeronokkan.Perjalanan bersama ETS yang menarik.InsyaAllah lepas ni boleh naik lagi untuk balik Kedah.Yahooo!!.

Hampa dah cuba naik ETS?Kalau belum, cuba lah.Best.

No comments