Bahagia Tu Bila Membahagiakan

19:25 Bonda Zahra 0 Comments

Kita tak akan bahagia selagi orang disisi kita tak bahagia.Pegang kata-kata tu.Untuk kita bahagia, cari lah orang yang paling hampir dengan kita & bahagiakan lah depa.Dengan tu, baru lah kita akan rasa bahagia.Sesungguhnya bahagia tu bukan "benda" yang akan kurang bila kita bagi, tapi ia macam cahaya yang semakin "dibagi" akan bertambah terangnya.

Siapa orang yang paling dekat dengan kita?Siapa yang paling layak untuk kita berikan bahagia?Selain kedua Mak Ayah, maka isterinya lah yang paling utama diberikan kebahagiaan tu.Kalau isteri yang disisi tak bahagia, jangan harap kita boleh membahagiakan orang lain.Kita tak akan bahagia selagi orang disisi kita tak bahagia, ingat tu!!.

Macam mana kita boleh menghargai pasangan kita?InsyaAllah, bila ada kemahuan pasti ada jalan.Dunia akan menyediakan jalan kepada orang yang ada tujuan.Kata orang, kasih, cinta & sayang umpama aliran air, selalu taw ke arah mana ia nak mengalir.Mulakan dengan memandangnya dengan pandangan kasih, mungkin muka isteri kita dah kedut, tapi rasakan lah mungkin separuh "kedutan" tu sebab memikirkan kesusahan bersama kita.Mungkin uban dah penuh kepala suami kita, tapi uban tu "mercu tanda" pengorbanannya membina rumahtangga & keluarga kita.

Tu lah pandangan mata hati namanya.Kalau dulu zaman bercinta, pandangan kita dari mata terus turun ke hati.Tapi sekarang dah lama bersama, pandangan kita mesti lah lebih murni.Tak lagi dari mata turun ke hati, tapi dah jadi dari hati turun ke mata pulak.Patutnya yang kita tengok bukan "body" tapi budi.Yang kita pandang bukan urat, tulang & daging lagi tapi sesuatu yang murni & hakiki.Kasih, kasihan, cinta, sayang, mesra, ceria, duka, gagal, berjaya, pengorbanan, kesedihan dalam jiwanya yang melukiskan sejarah kehidupan berumah tangga bersama kita!.Daripada pandangan mata hati tu lah lahir sikap & tindakan.Love is verb, cinta tu tindakan.

Hargailah sesuatu selagi ia masih di depan mata.Macam tu selalu pesan pujangga.Malangnya kita selalu ja terlepas pandang.Sesuatu yang "terlalu" dekat, kekadang lebih susah kita tengok dengan jelas.Hidup ni terlalu singkat.Hidup hanya sekali.Yang pergi takkan kembali.Yang hilang, mungkin tumbuh lagi.Tapi tak semua perkara akan tumbuh semula.Apakah Mak Ayah yang "hilang" akan berganti?Apakah anak, isteri, suami yang "pergi" akan balik semula?So, hargailah semuanya selama segalanya masih ada.Pulanglah ke rumah dengan ceria, berikan salam, lebarkan senyuman.Mungkin esok, kita tak "pulang" atau tak ada lagi si dia yang setia menunggu di sebalik pintu.Mungkin kita "pergi" atau dia yang "pergi".Hargailah nyawa & kehidupan dengan sayang & cinta.Kita takkan bahagia, selagi orang disisi kita tak bahagia!!.

Suami, sungguh saya takkan meninggalkan awak.Takkan dalam diri ni saya boleh lupa pada orang tersayang yang banyak berjasa.Saya takkan lupa.Dalam suka & duka awak, sentiasa saya ada disitu.Walaupun kita terpisah, tapi cinta & kasih kita tidak!!.Awak yang saya sayang, ni lah teman saya sepanjang jalan.Kekasih, kekadang lidah letih menuturkan, badan penat menghantarkan, akhirnya bicara cinta terhantar hanya melalui sendu.Bisu!, tapi getarannya tak pernah diam.Dan saat terpisah sendu tu memuncak.Ingin saya dakap, ingin saya peluk, taknak saya lepaskan!.Tapi siapakah kita yang taknak merelakan.Cinta tu semakin kukuh bila menjauh.Sayang, saya tak pernah meluahkan, bila jemu, letih & putaran makin mencengkam.Tapi percayalah cinta saya tak pernah letih, sayang saya tak pernah padam dalam sunyi & ratap.Awak tetap hadir dalam doa & harap.Ya allah, rahmatilah kekasih hati saya di bumi ni agar cinta kami membumbung tinggi.Takda sempadan, takda tara, sampai syurga!amin.

You Might Also Like

0 Pengomen: