Menjalin Silatulrahim Yang Indah

Silatulrahim adalah tersambungnya hati sebab banyak yang secara fizikal saling dekat tapi hatinya berjauhan.Tapi banyak jugak secara fizikal saling berjauhan, namun hatinya dekat.

Kita kena pandai menyingkapi kekurangan & kesalahan orang lain.Takda manusia yang sempurna & suci dari kesalahan.Setiap orang adalah tempatnya salah & lupa.Kekurangan orang lain semestinya menjadi ladang amal buat kita untuk saling mengingatkan dalam kebaikan & kita jadikan kesalahan orang lain sebagai pelajaran untuk tak diikut.

Berani untuk kita tengok kebaikan & jasa orang lain.Untuk apa?Untuk kita balas sebagai tanda rasa terima kasih.Sebab berterima kasih kepada manusia adalah antara dari sikap bersyukur kepada Allah.

Cuba kita tengok kekurangan & kesalahan diri.Kita takkan lari dari salah & alpa, tapi jauh lebih teruk kalau kita tak memiliki fikiran untuk sedar & akui kekurangan & kesalahan diri kita sendiri.Sebab sifat ni akan jauhkan kita dari perbaikan diri & malah dekatkan kita pada kesombongan.

Lupakan lah jasa & kebaikan diri kita.Tak perlu merasa hebat atas kebaikan diri kita.Sebab perasaan macam tu hanya akan buat amal baik kita menjadi sia-sia.Tak perlu kita mengunkit- ungkit, apalagi kita mengharap dikenang orang lain & balasan.Berbuat lah kebaikan, bantu sesama kita & lupakan.



Mudah-mudahan dengan semua ni akan jadi sebahagian dari usaha kita dalam menjalin silatulrahim yang indah dengan saudara- saudara kita.Dan hanya kepada Allah kita berserah diri.Aku harap silatulrahim antara aku dengan saudara-saudara aku semakin erat terjaga.


2 comments