Maafkan Saya, Suami!!.

00:51 Bonda Zahra 0 Comments

Beberapa hari lepas, tak sempat aku nak menulis di blog aku ni.Nak ja aku meluangkan masa dekat blog ni.Tapi kekadang tak upaya jugak.

Aku dulukan dengan tulisan & sajak dekat bawah ni.Semoga dapat kita jadikan muhasabah & panduan saat kita menghadapi ujian rumahtangga.

Dua batang kayu disatukan dengan paku.Dua ketul bata disatukan dengan simen.Dua hati disatukan dengan apa?Kata orang, dengan iman.Dua hati yang beriman akan senang disatukan.Kalau dua hati mengingati yang SATU, mesti senang keduanya bersatu.Macam tu lah dua hati suami & isteri, akan senang bersatu bila iman dalam diri masing-masing selalu ditingkatkan.

Bukan tak pernah terguris, bukan tak pernah bertelagah tapi kalau hati sesama masih ada Allah, nak berdamai akan jadi senang datang balik.Yang bersalah senang nak mintak maaf.Yang betui senang nak memaafkan.Takda dendam memanjang.Masam cuma sekejap.Pahit hanya sikit.Tu lah yang ditunjuk oleh teladan rumahtangga Rasulullah s.a.w.Ada ribut tapi hanya dalam cawan, ada gelombang tapi cepat jadi tenang.

Kalau ditanya pada dua hati yang bercinta, siapa yang lebih cinta pasangan dia?Siapa yang lebih cintakan Allah, dialah yang lebih cintakan pasangan dia.Dah tu, janganlah kita hanya fikir macam mana nak kekalkan cinta antara kita berdua.Tapi kita kena usaha dulu agar mencintai pada yang Esa.Kalau kita bersama cintakan yang Maha Kekal, pasti cinta kita akan berkekalan jugak.Insyaallah.

Paku pun boleh berkarat, simen boleh retak, macam tu lah iman.Boleh turun & naik.Iman tu ada 'virusnya'.Virus iman iaitu ego.Jangan ada ego, cinta pasti hancur.Orang ego ni merasa diri dia lebih mulia, pasangan dia lebih hina.So, mana ada cinta?Cinta tu ibarat dua tangan yang saling bersentuhan.Takda tangan yang lebih bersih.Dengan sentuhan, keduanya saling membersihkan.Tapi tangan yang ego, tak nak bersentuhan.Konon takut dikotorkan oleh tangan yang lain!.

Cari lah dekat mana Allah dalam rumahtangga kita.Apa Allah masih dibesarkan dalam solat yang kita dirikan bersama ahli keluarga kita?Apakah dah lama rumah kita jadi pusara akibat kering zikir & bacaan Al-Quran?Penyakit ego menimpa bila hati dah tak terasa lagi kebesaran Allah.Orang yang ego ni cuma tengok kebesaran diri dia lalu pandang hina pada pasangan dia.Hati yang ego tu mesti dibasuh dengan rasa tauhid melalui ibadah.

Firman Allah, 
"Dan berilah peringatan.Sesungguhnya peringatan tu memberi manfaat kepada orang mukmin".

Sedangkan orang mukmin pun kena diperingatkan apatah lagi kita yang belum mukmin ni?Iman tu boleh menambah & berkurang.Untuk pastikan ia selalu bertahan & bertambah, hati kena berterusan bermuhajadah.Lawan hawa nafsu yang duk ajak kepada ego dengan ingatkan yang Allah benci pada orang yang ego walaupun sasaran ego tu suami atau isteri kita sendiri.

Bila kita salah jangan malu mengaku kalah.Cepat mengakuinya & hulurkan kata mintak maaf.Ular yang menyusur akar tak akan hilang bisanya.Macam tu lah suami yang mintak maaf pada isterinya.Dia tak akan hilang kewibawannya bahkan bertambah tinggi.Bukan ka orang yang merendahkan diri akan ditinggikan Allah darjatnya?So, buangkan ego diri dengan biasakan diri memintak maaf tak kira masa kita rasa kita betui, apatah lagi bila kita yang salah.

Kita dalam gelanggang rumahtangga bukan dekat ruang mahkamah.Rumahtangga wadah untuk kita kongsi segalanya.Perkahwinan satu perkongsian, bukan satu persaingan.Kalau kita menang pun apa gunanya?Kita akan tetap terus hidup bersama, tidur sebantal, berteduh dekat bawah bumbung yang sama.

Muhajadahlah sekuatnya menentang ego.Bisik selalu pada hati, Allah cintakan orang merendah diri.Allah benci orang yang tinggi diri.Pandanglah pasangan kita sebagai sahabat yang paling rapat.Kita & dia hakikatnya satu.Ya, hati kita masih dua, tapi dengan iman ia menjadi satu.Bukan satu dari segi bilangan, tapi satu dari segi rasa.Ingat, hanya dengan iman, ego akan luntur, cinta akan subur!.
Maafkan saya wahai suami, kekadang saya rasa saya lah isteri yang terlalu banyak menerima sedangkan awak tak pernah meminta.Kekadang saya rasa, saya lah isteri yang baru terjaga sedangkan awak tak pernah terlena.Kekadang saya bersuara tanpa berfikir, semua kata saya menjadi salah.Datanglah sini & pegang tangan saya.Sementara saya cerita kehidupan isteri harap difahami.Kekadang saya sakiti hati awak, bila saya tolak sentuhan awak, tu tak bermakna saya tak sayangkan awak.Kekadang saya berubah pada pandangan awak, tapi sayang, tu tak betui.Takda apa yang paling saya hargai daripada kehidupan manis bersama awak.Kekadang saya fikir sejuta tahun, ianya terlalu singkat.Saya hanya nak bagi taw betapa sayangnya saya, betapa syukurnya saya, awak pelindung saya.Berjauhan dengan awak, saya lah isteri yang terlalu tinggi bercita-cita mencipta kerukunan keluarga.Namun saya tetap saya yang ini.Maafkan saya suami.



You Might Also Like

0 Pengomen: