Khas Buat Almarhumah Suryani Mat Saat:Selamat Ulang Tahun

23:58 Bonda Zahra 4 Comments

Hari ni aku baca notifikasi di FB aku.Hari lahir arwah akak, officemate aku.Lalu?apa yang mampu aku buat.Ya, memang semua orang sambut hari lahir.Kalau arwah akak masih ada, tentu kita dah sambut kan macam sebelum ni.Tapi akak dah takda, dah dekat 6 bulan akak pergi.

Sejenak aku buka laman profil arwah akak, berniat nak ucapkan selamat & sepatah dua kata.Tapi kenapa jemari aku tertahan, tak sanggup nak tulis apa-apa.Arwah akak dah meninggal, dah takda, jadi untuk apa aku ucapkan selamat ulang tahun?rasa macam pelik sangat, macam ucapkan ulang tahun pada baby yang belum lahir.Aku berfikir, mayb bukan ucapan selamat ulang tahun yang harus aku ucapkan.Sebab umur arwah akak dah berhenti, tepat saat arwah akak menghembuskan nafas terakhirnya.

Mayb memperingati hari kelahiran arwah akak lebih tepat.Bersukacita bukan sebab umur arwah akak bertambah, tapi sebab pada hari ini seorang yang baik telah lahir.Orang yang mayb dah menginspirasi banyak orang, bukan hanya mendengar tapi bersedia menjadi tempat yang tepat untuk aku berkongsi segalanya.

Sekali lagi Selamat hari Lahir Akak!.Mayb umur akak tak akan bertambah lagi, tapi ingatan hari lahir akak masih sue lakukan.

Secebis Kenangan Untuk Suryani Mat Saat:

Termenung aku menerima berita kepergian akak.Sentak bergetar luluh perih hati ni melepaskan akak.Butir air mata jatuh tak tertahan, tersentap dalam hening jiwa.

Akak, terkenang kehangatan baris kata yang akak bagi, teringat senyum yang pernah akak hadirkan untuk aku, terpesona keperibadian akak yang selalu sejukkan jiwa, terkagum dengan nilai kasih sayang, semangat & persahabatan yang pernah akak curahkan.

Sekarang, aku terpanah, temanggu diam mengintai langit.Walau hanya berteman bintang yang tertutup awan, di bawah cahaya bulan yang sepi.

Akak, walau sekarang akak telah tiada, namun nama akak tetap terpahat di relung hati aku.Sebagai seorang "sahabat terkasih, sahabat tercinta, sahabat tersayang".Aku kirimkan untuk orang yang aku sayang kata-kata ni, sebab aku masih berduka.

Selamat tinggal akak, pergilah bertemu syurga, InsyaAllah.Lepaskan segala lelah & derita akak.Tersenyumlah pada SANG PENCIPTA.Jangan hiraukan aku yang menangis dengan kepergian akak.Aku terdiam tak boleh berkata, pergilah sahabat, kakak yang pernah aku sayangi.Aku akan tetap mengenangmu.Selamat jalan akak, semoga Tuhan tempatkan akak disisi terbaik.

Ya Robb,ampunkan semua dosanya.Bukalah pintu syurga baginya.Amin, ya Robbalalamin.


You Might Also Like

4 comments: