Czer-Apa Saja Untuk Cahaya Mata Pertama

Assalamualaikum,
Hurm...mai aku nak cerita pengalaman aku bersalin czer yang telah aku lalui.Semasa melahirkan Zahra.Sebab utama aku dibedah ialah pada saat akhir jantung baby aku didapati lemah.Jadi pihak hospital tak nak sesuatu yang buruk berlaku, depa tak nak ambil risiko.Ada sedikit kejadian yang berlaku di dalam bilik bersalin..sampai bila-bila pun aku tak akan lupakan apa yang terjadi.Alhamdulillah, semua selamat.Aku dibius separuh, maka dapatlah aku mendengar tangisan pertama Zahra.Aku hanya buka mata sedikit saat Nurse bertanyakan jantina anak aku.Berat Zahra semasa lahir 3.61kg.Semasa di dalam Wad, ada juga peristiwa sedih yang berlaku.Membuat aku rasa takut nak bersalin di hospital kerajaan.Dari segi penjagaan di dalam pantang pulak, memang agak sukar.Tak boleh mandi untuk beberapa hari, sebab takut luka terkena air.Nak bergerak, nak batuk, bersin..semuanya kena control.Banyak juga makanan yang tak boleh dimakan.Takut luka pembedahan bernanah & gatal.Pastu, nak pakai barut pun tak boleh, takut terkena luka bedah tu.Betui kata orang, kalau bersalin secara bedah,sakit selepas bedah yang menjadi masalah pula.Bagi aku, dua-dua aku dah rasa..sakit secara normal & akhirnya dibedah.Tapi bila bersalin ni, tak kisahlah cara mana pun, barulah kita taw rasa sakit yang ibu kita rasa ketika melahirkan kita.
part ni memang aku tak boleh lupa, tiap kali aku terkenang, terasa ngilu.
 
10 bulan dah berlalu, tapi kesannya masih kekal terasa hingga sekarang & mungkin sampai akhir hayat.Setengah orang kata, mudah bersalin czer ni, takda sakit-sakit nak teran.Tapi depa tak taw kesakitan kami berganda-ganda dari yang bersalin normal.So, jangan tanya kenapa batuk tak boleh kuat, menguap tak boleh luas, mengeliat tak boleh silap, bangun duduk nak kena tertib.Sebab silap langkah, memang meleleh air mata.Menahan sakit kejang pulak.So, janganlah kerap tanya itu & ini.Sakitnya pertanyaan itu, Allah saja yang taw.Lebih sakit dari kesan czer ni..
Apa pun,Alhamdulillah..Awak sihat sayang.Membesarlah dengan jayanya Nur Zahra Aressa



No comments